Как изкуственият интелект променя графичния дизайн – Design Expert

Как изкуственият интелект променя графичния дизайн

Напоследък изкуственият интелект рязко навлезе в много аспекти от ежедневието ни. Тази революция може да се сравни с отварянето на кутията на Пандора. И докато мнозина са въодушевени от необятните възможности, които се появиха буквално за дни, други вече предричат краха на редица професии. Днес ще разгледаме мястото на новата технология в сферата на графичния дизайн. Какви са реалните способности на изкуствения интелект за графичен дизайн към настоящия момент? Какви са потенциалните промени, до които би могло да доведе това? Ако и вие си задавате тези въпроси – продължавайте да четете.

Как изкуственият интелект се използва в графичния дизайн?

Преди всичко, нека разгледаме какво се има предвид под “изкуствен интелект” в контеста на създаването на графичен дизайн. Когато говорим за дизайн инструменти, използващи AI, имаме предвид използването на машинно обучение за създаване и редакция на изображения. Съществуват различни видове инструменти. Някои от тях могат да създадат оригинални образи и дизайни на базата на текстово описание. Такъв е например DALL-E – технология на компанията OpenAI – лабораторията, създала и ChatGPT. Други автоматизират досадните задачи: програмата Uizart например може да дигитализира ръчно нарисувани идеи, превръщайки ги в използваеми дизайн файлове. Трети използват алгоритмите, за да превърнат дизайн файлове в HTML и CSS код. Както вероятно вече сте разбрали, AI има наистина огромен потенциал за света на дизайна.

Видове инструменти с изкуствен интелект

Когато говорим за AI инструменти в графичния дизайн, ясно можем да разграничим 2 основни групи инструменти.

Генеративни

Първата група включва софтуер, който може да създава изображения и дизайни. Експертите са съгласни, че към настоящия момент софтуерът за генеративен дизайн не е автоматизиран дизайн: той е инструмент, който помага на дизайнерите и инженерите да спестят време от ежедневните си задачи. Някои добри примери за това включват вече споменатия DALL-E, Alpaca (който превръща двуизмерни скици в триизмерни дигитални модели) и Nvidia Canvas (който използва рудиментарни дигитални рисунки, за да създаде фотореалистични изображения).

Плюсовете на този тип софтуер са очевидни. С помощта на текстово описание или непретенциозна скица на идея, човек може да получи изключително бързо едно доста добро оригинално изображение. То, в повечето случаи, отговаря идеално на изискванията на потребителя. Сравнете този нов начин за получаване на необходимите изображения с традиционното ровене в сайтовете за стокови фотографии, което отнема часове и невинаги дава задоволителни резултати. Несъмнено изкуственият интелект променя правилата на играта.

Ограничения, разбира се, не липсват.

Едно от основните предизвикателства е, че базираните на AI инструменти са толкова добри, колкото и данните, върху които се обучават. Ако данните са пристрастни или непълни, инструментът, задвижван от AI, може да доведе до неоптимални резултати.

Друго ограничение е, че инструментите, задвижвани от AI, в момента не са в състояние да възпроизведат творческата интуиция и експертния опит на човешките дизайнери. Въпреки че AI може да автоматизира много аспекти на процеса на проектиране, той не може да замени човешката креативност и изобретателност.

И така, истината е, че въпреки огромния шум, който се вдига около ИИ напоследък, резултатите невинаги са оптимални. Ето защо немалко професионалисти от бранша започват да застъпват идеята, че съкращението AI (Artificial Intelligence – изкуствен интелект) трябва да бъде трансформирано в Augmented Intelligence – подобрен интелект.

Автоматизация

Един от най-значимите начини, по които изкуственият интелект влияе на дизайна към момента, са многобройните инструменти и възможности за автоматизация. Автоматизирайки досадни и трудоемки рутинни задачи, те позволяват да бъде значително улеснен и ускорен работният процес. Става дума за инструменти като Content-Aware Fill на Adobe. С тази функция дизайнерите могат безпроблемно да премахват нежелани обекти от своите изображения. Това означава, че не е нужно да се пилеят ценни часове в опити за подобряване на изображение чрез ръчно премахване на нежелани елементи. Целият процес вече отнема броени кликвания.

Всъщност, инструменти като Magic Resize на Canva могат да поемат редица досадни задачи, като преоразмеряване, изрязване и коригиране на цветовете. Това е особено необходимо, предвид факта, че често се налага една и съща визия да бъде адаптирана за различни видове платформи или дигитални медии.

Друго приложение на този тип инструменти е като източник на идеи и вдъхновение за дизайнерите. Например Adobe Sensei е базиран на AI инструмент, който използва алгоритми за машинно обучение, за да анализира съдържанието и да предоставя предложения за оформление, шрифт, цвят и др.

Промяната – в какво се изразява тя?

И така, промяната, на която вече ставаме свидетели, идва както от страна на дизайнерите, които се възползват все по-пълноценно от многобройните възможности за улеснение на работния процес, така и от страна на потребителите, които вече могат да извършат част от по-елементарната работа сами. Какъв е резултатът?

Нови подходи при създаването на съдържание. Възможността за лесно и бързо генериране на идеи и чернови посредством AI предлага един напълно нов подход при създаването на визуално съдържание.

Повече оригинални изображения. Фактът, че вече е не просто възможно, но и все по-достъпно да се генерират оригинални изображения и дизайни предполага, че в близко бъдеще визуалната среда вероятно ще стане още по-богата, тъй като ще отнема по-малко време да се правят ефектни визии.

По-лесно унифициране на дизайн елементи. Изкуственият интелект позволява лесно да бъдат унифицирани дизайн елементи като цветове, бутони и шрифтове. Това означава, че дизайнерите ще могат все по-бързо да усъвършенстват своите дизайни, без да се налага лично да проверяват размера и позицията на всеки бутон.

Анализ и персонализация. Това е до голяма степен индиректен механизъм на промяна, за който може би мнозина не си дават сметка. Едно от приложенията на AI е да анализира огромни масиви от данни, предлагайки на дизайнерите задълбочено разбиране на предпочитанията и нуждите на целевите аудитории. Тази ценна информация позволява създаването на значително по-въздействащи и ефективни, персонализирани дизайни.

Проблеми и затруднения

Предвид факта, че изкуственият интелект буквално преначертава границите на възможното, не е учудващо, че съществуват и редица проблеми и затруднения – особено от гледна точка на етиката и интелектуалната собственост. Някои важни въпроси, на които все още няма отговори включват:

  • Кой се явява авторът на съдържанието, генерирано от изкуствен интелект?
  • Какви са правата на артистите, с помощта на които са тренирани алгоритмите? Имат ли те такива изобщо?
  • Какви са правата на дизайнерите, използвали изкуствен интелект за създаването на своите дизайни?

Както винаги, нормативните уредби и законите ужасно изостават от духа на времето. И предвид невероятните въпроси, на които станахме свидетели по време на изслушванията на Марк Зукърбърг в американския сенат през 2018, може би за момента така е по-добре. Докато това се промени, всеки инструмент прилага свои собствени правила, с които потребителите са длъжни да се запознаят и съобразят. А етическите въпроси, остават преценка на всеки отделен потребител.

Ще замени ли изкуственият интелект дизайнерите?

Несъмнено това е въпросът, който всеки си е задавал поне веднъж. Както вече споменахме, към момента AI вече може да генерира уникални и оригинални дизайни. Истината обаче е, че що се отнася до творчество, технологията все още е силно ограничена, а в резултатите ясно се вижда липсата на емоционалния и културен контекст, който е естествена част от творческия процес на всеки човек.

Ето защо е малко вероятно изкуственият интелект да замени човешката креативност в графичния дизайн – поне не в близко бъдеще. Вместо това, той вероятно ще играе ролята на вдъхновител и помощник за човешката креативност, освобождавайки време от рутинни задачи, а също така предоставяйки нови перспективи, които хората да включат в работата си. Онова, което вече се случва обаче е коренна и необратима промяна в индустрията и начина, по който тя оперира.

Последни публикации:

Someone from New York се абонира за Plan Standard – monthly subscription