Уеб дизайн тенденции за 2023: Визуални иновации и емоционално преживяване – Design Expert

Уеб дизайн тенденции за 2023: Визуални иновации и емоционално преживяване

Всички знаят, че уеб технологиите се развиват с главоломна скорост. Важни иновации от началото на годината, например скоростното навлизане на изкуствения интелект и големите езикови модели в ежедневието ни, дадоха тласък и на метаморфозите в света на уеб дизайна. Днес ще разгледаме някои от най-интересните нови тенденции в два аспекта: иновации и емоционално преживяване.

Визуални иновации

Началото на 2023 беше белязано от едно събитие с огромен отзвук: бързото навлизане на изкуствения интелект в ежедневието ни. Паралелно с това виртуалната и разширената реалност също добиха все по-голяма популярност. Всичко това даде отражение върху уеб естетиката.

Асиметрия

2017 беше годината, в която най-популярните уеб браузъри започнаха да поддържат CSS Grid Layout. Разбира се, отне известно време идеята за използването на новия лейаут да се разпространи. Днес обаче това е факт и през 2023 ще виждаме все повече асиметрични дизайни, защото те вече могат безпроблемно да бъдат осъществени. Тази система за двуизмерно подреждане на елементите под формата на мрежа позволява на дизайнерите да създават сложни, респонсив оформления, като същевременно поддържат дизайна си изчистен и организиран.

Виртуална реалност

Друга важна тенденция, провокирана от напредъка в технологията, е нарастващото значение на преживяванията с виртуална/разширена реалност. Те навлизат все повече в сайтовете и приложенията, позволявайки на потребителите да придобият ярка и точна представа за определени продукти или услуги. С тяхна помощ например можете да видите как определени мебели биха изглеждали в хола ви; или пък да се разходите из апартамента, в който искате да отседнете по време на пътуването си; или да изпробвате ново червило, което обмисляте да си купите.

Микроанимации

При електронните магазини една от важните нови тенденции е използването на микроанимации за подобряване на потребителското изживяване. Те могат да се използват за постигането на различни цели. Например, магазин за дрехи може да ги използва, за да покаже на купувачите как продуктите им стоят и се движат върху реални хора. Микроанимациите могат да се използват и като фини “пътеводители”, които да направят придвижването по клиентската пътека още по-лесно и безпроблемно, насочвайки потребителите към следващата стъпка.

Емоционално преживяване

Емоцията е ключов елемент от доброто потребителско преживяване. 2023 се отличава с носталгия по миналото и опит за създаване на почти тактилни усещания с помощта на хитри визуални похвати.

Носталгия

В началото на пандемията от COVID-19 всички си останахме у дома за дълго време. Важни неща като срещите с членове на семейството, излизанията с приятели или пийването на по бира с колеги след работа станаха невъзможни. За да се справят със самотата и да избягат от неприятната реалност, много хора започнаха да си спомнят за по-щастливи отминали времена. Желанието да изпитаме тази сладка носталгия постепенно наложи едно завръщане към естетиката на 80-те, 90-те и особено началото на 21 век (Y2K).

Текстури и дизайн на материалите

Още миналата година една от големите уеб тенденции беше включването на “тактилни” елементи в дизайна. Този тренд продължава да се развива и уеб дизайнерите внасят все по-смело някои скандално осезаеми елементи в своите дизайни. Дръзките текстури са навсякъде: от фоновете, през типографията, до абстрактните изображения. Материалният дизайн е, в известен смисъл, продължение на тази тенденция. Това е дизайнерски език, въведен от Google през 2014 г. Той е свързан с използването на цвят и сенки за имитиране на физическия свят, неговата триизмерност и текстури.

Дизайн на поведението

2023 бележи същински бум на приложенията, които помагат на потребителите да придобият нови желани (и ползотворни) навици. От медитация, през тренировки до организация на домакинските задачи, всички те са изключително ефективни, защото използват дизайн, за да насочват поведението на потребителите. Това става с помощта на неща като предизвикателства, баджове, които можеш да спечелиш, периодични нотификации, напомнящи за желаните действия и др. С помощта на психологически тактики и инструменти (които често се използват и при създаването на видео игри), действия като правенето на гимнастика, медитацията и дори миенето на чинии, могат да се превърнат в нещо приятно и очаквано.

Тъмни теми

Нарастващата популярност на тъмните теми се дължи до голяма степен на практически съображения: все повече хора оценяват ползите от тъмния фон. Той например може да направи текста по-четим, дори да удължи живота на батерията при смартфоните и таблетите. Смята се също така, че тъмните теми натоварват зрението по-малко при продължителна употреба на екрана.

Dark mode в никакъв случай не е новост, но със сигурност тази година набра скорост повече от преди. Всеки дизайнер знае, че цветовете имат огромно отражение върху емоционалното преживяване на клиентите. Тъмните краски обаче не се харесват на всекиго. Ето защо все повече сайтовете, които искат да яхнат вълната на тренда, дават на потребителя опцията да се избира между светла и тъмна тема. Тази стъпка е в пълен синхрон и с последната важна тенденция, която ще разгледаме днес, а именно:

Дизайн, който може да се персонализира

Тази година хиперперсонализация е името на играта. Това до известна степен бе провокирано отново от възможностите, които предоставят инструментите с изкуствен интелект. При всички положения, потребителите все повече очакват от бизнесите да се нагодят към техните лични предпочитания и вкусове. Този тренд започва да навлиза и в уеб дизайна. Един от пътищата за постигането му е да се създадат за потребителите инструменти, които им позволяват да изберат определени функции на сайта (например изглед, достъпен за хора с увреждания). Вероятно все повече ще се използват и възможностите, които предлага машинното обучение и невронните мрежи.

В заключение, уеб дизайнът през 2023 година се проявява като вълнуващо пътуване към нови визуални хоризонти и вълнуващи емоционални възможности. Тази година се открояват някои изключително интересни тенденции, които променят начина, по който взаимодействаме с уеб пространството. От все по-богатата гама цветове и градиенти, които създават динамични и визуално стимулиращи потребителски преживявания, до иновативния начин на интегриране на анимации и виртуална реалност, всичко това добавя по-голяма дълбочина и контекст към уеб дизайна. През 2023 година уеб дизайнът продължава да е смел и иновативен, преследвайки постоянната цел да предостави на потребителите незабравими визуални и емоционални стимули. Тези тенденции ни показват, че в света на уеб дизайна единството между технология, креативност и потребителско изживяване е от съществено значение за създаване на изключителни онлайн преживявания.

Последни публикации:

Someone from New York се абонира за Plan Standard – monthly subscription