Защо са ни нужни дизайни за печат?
Дизайнът на печатни издания е направление в графичния дизайн, което съществува от дълго време. Той се използва в огромна част от маркетинговите стратегии. Напоследък обаче дигиталният маркетинг и реклама стават все по-популярни. Ето защо все повече собственици и мениджъри на бизнеси започват да си задават въпроси като “Нуждаем ли се в днешно време от дизайни за печат?” и “Какво различава печатния от уеб дизайна?” Днес ще разгледаме тези важни въпроси и ще обясним защо печатните дизайни ще продължат да бъдат актуални още дълго време.
Какво означава “дизайн за печат”?
Най-общо казано, това е всеки дизайн, който е предвиден за отпечатване върху някакъв вид физически носител. Може би първото, което ви идва на ум са визитки, брошури, дипляни и флаери, менюта, постери и плакати. Към печатния дизайн обаче спадат и билбордове, винилови транспаранти, опаковки на продукти и дори чаши и тениски! С помощта на печатния дизайн се брандират също витрините и прозорците.
Какво различава дизайна за печат от този за уеб?
Ако никога преди не ви се е налагало да се сблъскате със света на графичния дизайн, може би се питате “Колко пък точно може да се различава дизайнът за печат от този за уеб?” Отговорът е – много! Нещо повече – разликите са толкова ключови, че дори да ви е необходимо едно и също изображение и за уеб, и за печат, не е възможно да използвате един и същи дизайн за двата случая. Нека разгледаме в какво се състоят основните разлики.
Цветови профили
Чували ли сте термините CMYK и RGB? Това са двата най-популярни типа цветови профили.
CMYK е съкращение от Cyan (циан или ярко синьо), Magenta (магента – пурпур), Yellow (жълто) и Key (или Black – ключов черен цвят). Това е стандартният цветови модел, използван за печат, и повечето печатни машини използват именно него. При модела CMYK се започва с бяла основа, върху която се нанася боя с различни съотношения на трите основни пигмента (циан, магента и жълто). На теория, смесването на трите пигмента би трябвало да даде в резултат черен цвят. На практика обаче се получава тъмно кафяво. Поради тази причина системата използва и четвърти пигмент – черно.
RGB е съкращение от Red, Green и Blue – тоест червено, зелено и синьо. Името идва от трите вида светлина, които се излъчват при работата на всички видове цифрови дисплеи – компютри, таблети, телевизори и смартфони. Принципът на работа на екраните е обратен на този при печат. Ако в модела CMYK смесването на всички пигменти дава като резултат черно, то когато пикселите на един екран излъчват трите вида светлина в равни количества, се получава бял цвят. Този модел дава живи и ярки изображения и позволява до 256 цвята. Недостатъкът обаче е, че начинът, по който се визуализират цветовете и се възприемат от окото зависи изцяло от характеристиките на екрана.
Може би се питате дали е възможно директното преформатиране от RGB в CMYK и обратно? На теория това е възможно. Истината обаче е, че при всяко конвертиране се губи част от качеството на цвета. Ако няколко пъти конвертирате профила от RGB в CMYK и обратно, е твърде възможно накрая да получите съвсем различни цветови комбинации. Поради разликите между цвета на екрана и на печат, дизайнът за печатни материали изисква специални монитори, които могат да се калибрират, за да дадат максимално реалистична представа за финалното изображение. Друг метод за получаване на точни цветове при печат, който се използва при корпоративната реклама е стандартизацията на Пантон – т.е. точна рецепта за получаването на определен цвят.
Разделителната способност
Когато проектираме за уеб, често се сещаме за термина “резолюция“. Но какво означава това и как се различава от резолюцията, използвана за печатния дизайн?
Разделителната способност представлява броя на пикселите или “точките”, използвани за създаване на изображение или за показване на изображение на компютърен монитор или друго устройство. Двете най-разпространени мерни единици за резолюция са dpi (dots per inch – брой точки за квадратен инч) и ppi (pixels per inch – брой пиксели за квадратен инч).
При уеб дизайна разделителната способност се измерва в пиксели на инч (ppi). Колкото по-голяма е резолюцията, толкова по-остро ще изглежда изображението. Поради характеристиките на преобладаващите устройства в употреба, както и необходимостта от максимално бързо зареждане на уеб страниците обаче, стандартната разделителна способност за уеб изображения е 72 ppi.
Когато се прави дизайн за печат, разделителната способност трябва да бъде значително по-голяма. Златният стандарт е 300 dpi. Важно е да отбележим, че когато става дума за печатен дизайн резолюцията е от значение единствено при растерните изображения, тъй като векторните могат да бъдат скалирани свободно.
А може ли да се променя резолюцията на изображенията? Да, но това води след себе си редица последствия. Резолюцията влияе върху размера и качеството на изображението, но също така и върху размера на работните файлове. Ако искате да уголемите изображение с ниска разделителна способност, това неминуемо ще доведе до загуба в качеството.
Файлови формати и наддаване (bleed)
В областта на графичния дизайн размерът винаги е от значение – независимо дали става дума за печат или уеб. Целите, които се преследват обаче са различни. В уеб целим максимално качество на изображението при минимални размери на файла. Това може да бъде постигнато по различни начини – чрез компресиране и употреба на нови типове файлови формати, създадени специално за целта.
Дизайнът за печат пък изисква прецизно изчисление на броя нанасяния на всеки дизайн върху целия носител. От голямо значение е т.нар. наддаване (bleed). Това допълнително разстояние, което се оставя от фона (обикновено с размер няколко милиметра), е мястото, откъдето ще мине ножа при рязането на изделието.
Както виждате, разликите между двата типа дизайн са не просто много, но и важни. Ето защо е от особено значение, когато са ви необходими дизайни за печат, дизайнерът ви да знае точно какво прави. Това ще ви спести време и главоболия, а понякога и доста пари – особено, ако използвате скъпоструващи консумативи за отпечатване.
Защо дизайните за печат са все още актуални?
Причините за това са много и разнообразни. От една страна, мнозина все още предпочитат усещането на хартията пред ефимерността на дигиталните изображения и материали. Нека вземем за пример брошурата на магазин за обзавеждане. Дигиталният вариант позволява да се създаде известна интерактивност. Но една красиво направена хартиена брошура създава съвсем различно усещане. Тя може да бъде анотирана и части от нея дори да бъдат изрязвани и наслагвани едни върху други, за да се прецени ефектът, който определени комбинации от мебели би имал в бъдещия дом на клиента.
Универсалността на печатните материали също не бива да бъде подценявана. Макар в България процентът хора, използващи смарт устройства и интернет да е доста висок, все още има определени демографски групи, които или нямат достъп до съвременни технологии, или просто предпочитат да не ги използват. Печатната реклама не изисква от потребителя нито специфични устройства, нито допълнителни умения. Това е причината за определени индустри и браншове печатните рекламни материали да продължават да бъдат абсолютно необходими.
Накрая, но не на последно място, ако към създаването на печатна реклама се подходи творчески, тя може да бъде много ефективна и да има огромен успех – дори хората с модерно мислене, които в общия случай не биха били нейни привърженици. Примерите за това са много и разнообразни: реклами с остроумни послания, билбордове, които те карат да се усмихнеш, но също така картички, направени от картон със семена, които могат да бъдат посяти в градината и да се превърнат в цветя или пък флаери, които могат да бъдат сгънати в интересна коледна играчка. Всичко това са прекрасни примери колко иновативна и творческа би могла да бъде печатната реклама.
На прага на всяка революция новаторите съобщават за “смъртта на старото”. Подобни мрачни прогнози започнаха да се появяват и за печатните рекламни материали в момента, в който дигиталната среда се разви достатъчно. Истината обаче е, че тя продължава да бъде все така актуална. Ето защо дизайни за печат ще бъдат необходими на повечето бизнеси още дълго време. Ако и вашата компания се нуждае от професионален графичен дизайн – DesignExpert може да помогне! Ние ще изработим всички необходими графични материали за печат или уеб, от които се нуждаете – бързо и професионално.